loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 29 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)

ه دنبال انتشار سخنان محمود بهمنی در حاشیه پانزدهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با وجود حباب 80 هزار تومانی در بازار سکه ، معاملات آتی سکه طلا که پیش از این با رشد قیمتی همراه بود، طی روز گذشته با افت قیمت مواجه شد و از نوسانات حداکثر مثبت به نوسانات حداکثر منفی تغییر جهت داد .

بنابر گزارش سام آرام ، اظهارات رییس بانک مرکزی در رابطه با وجود حباب در بازار سکه و ارز و اعلام برنامه کاهش قیمت در بازار این دو کالا برای ترکاندن حباب موجود، بااعمال جو روانی بر بازار قراردادهای آتی ، قیمت ها را کاهش داد .

بازار سکه و طلا چند وقتی است که هر روز به لحاظ قیمتی با ثبت رکوردهای جدید همراه است و فضای حاکم بر بورس اوراق بهادار و نیز رونق پایین دو بازار سهام و مسکن سرمایه گذاران را به سمت بازار قرارداهای آتی سکه طلا که از نقدشوندگی بالایی برخوردار می باشد ، سوق داده است. در نتیجه این موضوع افزایش حجم و ارزش معاملات در این بخش از بازار سرمایه به روشنی قابل مشاهده است تا روند توسعه و گسترش این بازار طی سال جاری همچنان ادامه یابد .

برنامه های بهمنی برای کاهش قیمت سکه طلا و تزریق ارز به بازار که پیش از این نیز بارها و بارها اعلام شده ، اما هیچگاه به صورت تأثیرگذار و عملی اجرا نشده به بازارآتی شوک جدیدی وارد کرد. بگونه ای که نوسانات قیمتی در موقعیت های خرید و فروش این بازار دوباره رقم خورد.

احمدی ، کارشناس بازار آتی سهام و سکه طلای مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم، در خصوص معاملات روز گذشته بازار آتی به خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: در بازار آتی روز اخیر، با کاهش قیمت ها سرمایه برخی سرمایه گذاران که موقعیت خرید باز کرده بودند، تا حدود 50 درصد کاهش یافت .

این اتفاق در حالی رخ داد که بازار سکه نقدی در برخی ساعات با رشد قیمتی همراه شد و به حدود630 هزار تومان نیز رسید، در شرایطی که قیمت این کالای گرانبها در روز قبل آن تقریباً 625 هزار تومان بود و همین امر سبب تشکیل صف فروش و افزایش میزان عرضه سکه آتی شد.

صحبت های رییس کل بانک مرکزی نیز علی رغم رشد قیمت اونس جهانی طی روز گذشته صورت گرفته است .اما اینکه واقعاً این نهاد مسئول در اجرای این سیاست ها چقدر موفق خواهد بود ، موضوعی است که نمی توان راجع به آن صحبت کرد .

وی افزود: چنانچه ارز دلار و سکه طلا به موقع و در حجم و قیمت مناسب به بازار تزریق نشود ، می توان انتظار بازگشت روند معاملات آتی به روال قبلی را داشت .

البته این بار نیز همچون دفعات قبلی که دراین رابطه سخنان زیادی مطرح شده اما اجرایی نشده است، می توان براحتی گفت که اختلاف قیمت بازار نقدی با بازار آتی بیش از پیش شتاب می گیرد.

چنانچه با سخنان اخیر بهمنی بازار از خود عکس العمل نشان داد ، در روزهای آینده نیز به نحوه عملکرد و نیز صحبت های بعدی واکنش نشان می دهد. بنابر این باید صبر کرد و دید که در واقعیت چگونه عمل می شود و چه اتفاقی می افتد . چراکه اگر نرخ سکه پایین نیاید و ارز نیز وارد بازار نشود ، اختلاف قیمت ها بیشتر می شود.

این کارشناس بازارسرمایه چنین نوساناتی را جزو جدا نشدنی بازار آتی برشمرد و خاطر نشان کرد: سرمایه گذارانی که قصد ورود به این بازار را دارند، باید با اصول و قواعد آن آشنا باشند و بپذیرندکه در یک روزنوسانات تا شش درصد می تواند سرمایه آنها را به میزان 60 درصد دستخوش تغییر کند. چنانچه که در روز گذشته خریداران قراردادهای آتی حتی تا 50 درصد نیز متضرر شدند و در مقابل فروشندگان به همین میزان بازدهی کسب کردند.

وی دیگر نکته مهم را اختلاف بین دو بازار آتی و نقدی سکه طلا عنوان کرد و اظهار داشت: درشرایط کنونی این اختلاف بیش از حد انتظار شده و این مورد نیز در افزایش ریسک بازار عامل موثری است .

بنابر گزارش بورس نیوز ، درست است که نوسانات و ریسک بالای این بازار باید مورد قبول سرمایه گذاران آن باشد، اما بهتر است نهاد اثرگذاری همچون بانک مرکزی دراتخاذ سیاست های خود دقت بیشتری اعمال کند تا به جو موجود در بازار دامن نزند . ممکن است که زیان یک سرمایه گذار در این بازار به نفع سرمایه گذار دیگری باشد ، اما این در زمانی مفید است که روند معاملات بر اساس پیش بینی قیمت های دلار و اونس جهانی، قیمت های عرضه و تقاضا و دیگر عوامل منطقی تعیین شود ، اما اعلام سیاست هایی که هیچگاه به مرحله اجرا نمی رسد، تنها با متشنج کردن فضا باعث زیان عده ای می شود شایسته نیست. در چنین مواردی نیز هیچکس جوابگوی چنین ضررهایی نمی باشد .

EXbloglor.comEX<-m->http://sotoudeh.blogfa.com/post/228<-mm->سکته معامله گران در بازار آتی سکه با زیان 50 درصدی<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 591
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 709
  • بازدید ماه : 1,313
  • بازدید سال : 5,197
  • بازدید کلی : 105,411