loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 25 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)

شرکت پتروشیمی آبادان با ارایه صورت های مالی میان دوره ای شش ماهه سال مالی منتهی به 90.12.29 سود پیش بینی شده 1021 ریالی خود را 147 ریال پوشش داده است ، به عبارت دیگر EPS سال مالی جاری " شپترو " در این دوره تنها با تحقق 14 درصدی همراه شده است .

مدیر مالی این شرکت در تاریخ 90.8.3 با انتشار یک اطلاعیه شفاف سازی ، اعلام کرده که عدم تحقق سود پیش بینی شده به دلیل انجام تعمیرات اساسی پیش از موعد در نیمه اول سال، ناشی از مشکل پیش آمده برای پالایشگاه آبادان و ایجاد اختلال درتأمین خوراک مورد نیاز مجتمع بوده که باعث کاهش تولید واحدها شده است. بطوریکه مجتمع تعمیرات اساسی واحدها ( اورهال ) را که برای نیمه دوم سال جاری پیش بینی شده بود ، در نیمه اول انجام داد .

بنا بر گزارش سام آرام ، تاریخ ارسال این اطلاعیه 90.7.3 است که در آن زمان روند قیمتی سهم صعودی بود، اما این گزارش بعد از گذشت یک ماه منتشر شده است. بطوریکه از تاریخ 90.8.3 قیمت سهم که در محدوده 5400 ریالی درحال معامله بود، روندی نزولی به خود گرفت و با کاهش قیمت تا مرز 4500 ریال مواجه شد.

البته در این گزارش آمده که میزان کاهش تولید و تحقق پیش بینی شده ناشی از این امر در شش ماهه دوم سال 90 جبران خواهد شد .

توقف نماد و تعدیل منفی EPS

با این وجود نماد " شپترو " از 90.9.5 به دلیل تعدیل EPS متوقف شده که بر اساس شواهد موجود تعدیل منفی چشمگیر بیش از 40 درصدی محتمل است .

تعدیلی که در حدود یک ماه بعد از ارایه گزارش شفاف سازی و اعلام این شرکت در جبران کاهش تولید و تحقق برنامه های پیشنهادی به جریان افتاده و با شفاف سازی اخیر در تناقض آشکار است .

در حالیکه تعدیل منفی EPS می توانست در همان زمان به سهامداران اطلاع داده شده و فقط از یک گزارش سهم اثر منفی به خود بگیرد. چراکه به نظر می رسد با بازگشایی نماد این شرکت و با اعلام میزان دقیق تعدیل منفی قیمت سهم مجدداً با کاهش چشمگیری مواجه شود.

حق با سهامداران است

یک مقام آگاه از وضعیت شرکت پتروشیمی آبادان با اذعان به اینکه در رابطه با اعلام همزمان اطلاعیه شفاف سازی و نیز ارایه تعدیل منفی EPS حق با سهامداران است، به خبرنگار بورس نیوزگفت: ارایه تعدیل منفی EPS همزمان با اطلاعیه شفاف سازی اخیر اقدامی عاقلانه تر به نظر می رسید. اما به هر حال این کار صورت نگرفته اما باید توجه داشت که ارایه این میزان تعدیل در همان زمان نیز در کاهش قیمت سهم اثرگذار بود و این برداشتی اشتباه است که عدم ارایه همزمان این دو گزارش باعث افت قیمتی سهم بیش از حد انتظار و در دو مرحله شود .

عدم فروش دارایی ها به قیمت های پایین

وی در رابطه با موضوع فروش دو قطعه زمین به ارزش 20 میلیارد تومان و نیز این بحث که شرکت پس از چند مرحله برگزاری مزایده به دلیل عدم فروش این زمین ها ، حاضر به فروش آنها در ارقامی در حدود 12 میلیارد تومان شده ، تصریح کرد: در سال جاری عده ای از سرمایه گذاران در سهام " شپترو " به دنبال کسب سود غیر عملیاتی بودند و بر اساس شایعات موجود اقدام به خرید سهم کردند. اما باید به این نکته توجه داشت که شرکت از محل فروش این زمین ها به دنبال کسب سود است ، نه تحمل زیان . بنابراین دارایی های خود را به قیمت های پایین به فروش نمی رساند.

در این بین تعدادی ازخریداران در صدد بودند این زمین ها را ارزان تر از ارزش واقعی آنها در اختیار بگیرند، اما مدیریت شرکت در چنین شرایطی حاضر به فروش نیست .

وی افزود : البته درحال حاضر با وجود آنکه مجوز صنعتی و تجاری این زمین ها نیز اخذ شده ، اما خریداری که به قیمت مناسب حاضر به خرید باشد وجود ندارد .

ایجاد ثبات در شرکت تا چهار ماه آینده

این منبع آگاه بهبود و ایجاد ثبات در " شپترو" را به حدود چهارماه آتی موکول کرد و با اذعان به اینکه شرکت حداقل تا دو سال آتی می تواند روند رو به رشد خود را از سر بگیرد، ارزش واقعی بورسی آن را بالغ بر 50 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی ارزش بورسی شرکت تقریباً هشت میلیارد تومان است و با ارزش واقعی خود فاصله زیادی دارد. البته این شرکت بسیار پرپتانسیل بوده و ارزش جایگزینی آن بالای 20 میلیارد تومان است.

وی این شرکت را دارای پتانسیل های بالایی دانست که برای افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده محصولات جای فعالیت دارد و در ادامه خاطر نشان کرد : بر اساس طرح های توسعه ای مصوب ، شرکت می تواند سیاستی تهاجمی اختیار کند.

تحریم های موجود علنی شده است

این مقام مسئول در شرکت پتروشیمی آبادان در رابطه با موضوع تحریم های جدید اعمال شده بر صنعت پتروشیمی و اثرات آن بر بودجه پیش بینی شده سال مالی جاری اظهار داشت: به دلیل محدودیت های موجود برای حواله دلار مشکلاتی برای شرکت ها وجود دارد. در کنار آن بانک توسعه صادرات نیز دلار را بر مبنای نرخ مرجع بانک مرکزی به ریال تبدیل می کند که با توجه به خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز بر مبنای نرخ دلار آزاد، به ضرر شرکت های صادر کننده است. بر این اساس شرکت ها مبالغ عایدی خود را ازمحل فروش صادراتی در خارج از کشور تبدیل به ریال کرده و سپس اقدام به انتقال وجه می کنند.

به نظر می رسد اعلام کشور های غربی برای اعمال فشارهای بین المللی که پیش از این نیز وجود داشته ، در حال حاضر بیشتر علنی شده است تا منافع آنها بیشتر تأمین گردد. اما مسلم است که ارتباطات همواره وجود دارد ، فقط هزینه تجارت با دیگر کشورها افزایش یافته است.

وی ارایه تعدیل منفی جدید از این بابت را رد کرد و افزایش صادرات را با توجیه اقتصادی بالا همراه دانست .

این مقام آگاه در شرکت پتروشیمی آبادان در خاتمه سخنان خود در رابطه با شایعاتی که درمورد احتمال افزایش سرمایه در سال جاری در بازار وجود دارد، بیان داشت: برای افزایش سرمایه باید طرح های توسعه ای آغاز شده و بازدهی و چشم انداز مناسبی داشته باشد تا سازمان بورس و اوراق بهادار و سهامدار عمده با آن موافقت کنند .

اجرای طرح های توسعه ای نیاز به تجهیزات مهندسی و توان تخصصی بالایی دارد. بنابر این شایعاتی که در رابطه با افزایش سرمایه شرکت مطرح شده ، برای فروش سهم به قیمت های بالا توسط عده ای خاص صورت گرفته است . چراکه در شرایط فعلی چنین برنامه ای در شرکت قابل اجرا نیست .

EXbloglor.comEX<-m->http://sotoudeh.blogfa.com/post/227<-mm->توقف نماد شرکت پتروشیمی آبادان برای تعدیل منفی سود<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2,008
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,126
  • بازدید ماه : 2,730
  • بازدید سال : 6,614
  • بازدید کلی : 106,828