loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 26 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)
در کنار دغدغه ها و نگرانی های مختلف سیاسی و اقتصادی خرد و کلان کشور یکی از مباحثی که محافل اقتصادی و حتی مردم عادی جامعه را حداقل برای یکبار هم که شده به خود مشغول داشته موضوع تلاطم بازار ارز داخلی و نقدها و دیدگاههای مختلف نسبت به عملکرد بانک مرکزی به عنوان متولی بازار پولی و ارزی است.

بنا بر گزارش فرابورس سام آرام اتکای اقتصاد کشور به منابع نفتی و تدوین بودجه سالانه دولت بر پایه درآمد ارزی حاصل از صادرات آن اهمیت نرخ ارز و برابری آن با پول ملی را به حدی بالا برده که هر گونه نوسان کوچک و بزرگ در بازار عرضه و تقاضای این کالای کاغذی بطور مستقیم و غیر مستقیم ، معیشت مردم و زندگی فردی و اجتماعی جامعه را تحت تأثیر آهنگ تغییرات خود قرار می دهد.

در حال حاضر درآمد حاصل از فروش نفت خام ایران بر پایه نرخ دلار آمریکا به خزانه واریز و بر اساس آن نیز دولت در بودجه های سالانه میزان درآمد و هزینه پروژه های عمرانی و جاری خود را تبیین می کند.

در عین حال بانک مرکزی دلار های نفتی را برای به جریان انداختن در سیستم اقتصادی کشور طوری به ریال تبدیل می کند که با استفاده از سیستم ها و ابزارهای کنترلی از عرضه بی رویه و به دنبال آن تورم های قیمتی و در نهایت بر هم ریختن نظام پولی کشور جلوگیری می کند.

در این میان آنچه که منفعت دولت را در بر خواهد داشت تضعیف هر چه بیشتر پول ملی در ابزارهای عمده ای همچون دلار خواهد بود. چرا که به منظور تقویت و حمایت تولید کننده داخلی و از طرفی افزایش مزیت نسبی کالای تولید داخل نسبت به تولیدات صادراتی کشورهای خارجی، کشور نیازمند تراز تجاری و ارزی مثبت و عدم خروج ارز از مبادی رسمی و غیر رسمی صادراتی است.

اهمیت دو چندان نرخ ارز برای اقتصاد ایران در جایی مشخص می شود که با کلید خوردن قانون هدفمند سازی یارانه های انرژی شرط موفقیت و به سرانجام رسیدن آن تثبیت نرخ ارز در طول دوره اجرا به عنوان یک اصل کلیدی عنوان می شود.

چرا که با آغاز طرح تحول و تورم ناشی از پرداخت نقدی یارانه آزاد سازی نرخ حامل های انرژی هزینه های تولید و به تبع آن هزینه های صادرات کالا برای تجار افزایش می یافت و از اینرو نیاز به ارز کافی و با قیمت مناسب را ضروری ساخت.

در این باره با افزایش فشارها از بابت تحریم های بین المللی و از سویی دیگر کاهش کسری بودجه دولت از بابت اجرای هدفمند سازی یارانه ها باعث شد بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را به عنوان یک محل درآمد جذاب و راهی برای پوشاندن کسری بودجه دولت برگزیند.

فعالیتی که در عمل نه تنها به صادر کنندگان کالا کمکی نکرد بلکه به دلیل وابستگی 70 درصدی تولید کنندگان کشور به کالاهای وارداتی با تضعیف پول ملی و تزریق تدریجی تورم به بازار مصرف باعث تضعیف تولید شد.

بطوریکه بانک مرکزی از یک طرف نرخ مرجع 1070 تا 1086 تومانی را برای دلار اعلام می کند اما از سویی دیگر با سر باز زدن بانک های عامل از پرداخت ارز مورد درخواست صادر کنندگان و تجار و به تبع آن روی آوردن به ارز بازار آزاد، در کنار مشکلات بوجود آمده از بابت تحریم ها در نقل و انتقال ارز به کاهش میزان انجام شده در ماههای اخیر نسبت به سال قبل انجامیده که البته افزایش قیمت جهانی نفت و اقلام پتروشیمی از نمایان کردن آشکارا این افت در تراز بازرگانی ایران جلوگیری کرده است.

بنا بر این به خوبی می توان شاهد بود که نه تنها تلاطم بازار ارز کمکی به صادرات کشور نکرده بلکه افزایش هزینه های آان برای واحدهای تولیدی داخلی رقابت پذیری آنها نسبت به کالاهای ارزان قیمت عمدتاً چینی را کاهش داده است و باعث رکود گسترده در تولید شده است.

جالب آنکه افزایش ارزش دلار در بازار ارز در حالی طی ماههای اخیر تداوم یافته که در مقایسه با بازار جهانی این کالا، نسبت به طلا افت حدود 30درصدی را تجربه کرده و در برابر یورو نیز کاهش 15 درصدی تجربه نموده است.

رییس کل بانک مرکزی که این روزها علاوه بر فساد مالی بزرگ اخیر، با انتقادهای مختلف صاحبنظران نسبت به نحوه قیمت گذاری ارز در بازار مواجه است همواره در مصاحبه های یک روز در میان خود در رسانه ملی از اقدام حتمی خود برای تک نرخی کردن ارز در آینده ای نزدیک خبر می دهد و حال آنکه طی روزهای اخیر بانک مرکزی اقدام به تعیین سه نرخ مختلف برای دلار نموده است.

در حال حاضر نرخ مرجع هر دلار آمریکا در روز دوشنبه از سوی بانک مرکزی 10815 ريال اعلام شده و این در حالی است که نرخ فروش دلار درصرافی های بانکی و شعب عرضه کننده دلار دولتی با اختلافی حدودا 1000 ريالی به قیمت حدود 11930 ريال می باشد.

در این ارتباط نتایج یک نظر سنجی به عنوان اینکه "دلار تا پایان رسال چه قیمتی خواهد داشت" در بورس نیوز که با شرکت دو هزار و 269 کاربر انجام گرفت، نشان می دهد که 58 درصد از رأی دهندگان به گزینه های این نظر سنجی، معتقد به رشد نرخ دلار به بیش از 1400 تومان هستند. بیش از 26 درصد از شرکت کنندگان نیز رشد بین 1300 تا 1400 تومانی قیمت دلار را تا پایان سال جاری انتظار داشتند.

در نهایت نیز کمتر از 14 درصد آراء مأخوذه به گزینه آخر اختصاص یافت که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد تا سطحی پایین تر از 1300 تومان را پیش بینی می کرد.

با نگاهی به نتایج کسب شده می توان به خوبی دریافت که چیزی نزدیک به 85 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی رشد قیمت دلار از سطحی برابر با 1300 تومان و بالاتر از 1400 تومان را تا پایان سال معتقد هستند که خود نشانی از افزایشی بودن نرخ این کالا در اذهان عمومی دارد که خود بعضا از فعالان حرفه ای بازار و آشنا به فضای مجازی برای کسب اطلاعات هستند.

در خاتمه باید خاطر نشان کرد حجم واردات کشور در سال 90 تا کنون به میزان 28 میلیارد و 785 میلیون و 30 هزار و 894 دلار اعلام شده و حال آنکه حجم صادرات ایران در سال جاری با کاهش حدود 50 درصدی نسبت به سال قبل تنها به 15 میلیارد و 588 میلیون و 699 هزار و 212 دلار بالغ گردیده است.

این در حالی است که با توجه به آمار ضعیف صادرات غیر نفتی ایران عملا اقتصاد کشور وابسته به واردات بوده که با مقایسه ارقام عملکردی فوق براحتی قابل مشاهده است.

حال با توجه به رویارویی بانک مرکزی با رشد نقدینگی فزاینده جامعه و پرهیز از شناور سازی نرخ ارز به دلیل عدم تحمیل تورم بیشتر به جامعه معلوم نیست چرا این نهاد ناظر به بازار پولی در شرایطی که تنگ تر شدن حلقه تحریم ها نیز به ارکان اقتصادی کشور فشار می آورند به ایجاد فضای سوداگری و دلالی در بازار ارز و به دنبال آن سکه طلا دامن زده و خود از هدایت گران این جریان شده است؟

آیا این به معنای کمک به کسری بودجه دولت که در سودای تأمین منابع درآمدی و نقدینگی مورد نیاز در طرح های به اجرا درآمده خود به تکاپو افتاده نیست؟ و یا اینکه در تنگنا قراردادن صنعتگر و تولید کننده ای که به دلیل آشفتگی بازار ارز، ضایع شدن حقوق صاحبان سهام خود را به نظاره نشسته چه معنایی دارد؟

به نظر می رسد در آشفته بازار پولی و مالی کشور عدم مدیریت مناسب بازار ارز منجر به پیشی گرفتن نرخ این کالا از کامیون هایی شده که چندی پیش رییس کل بانک مرکزی از عدم توانایی خود برای حمل ارز با آنها و عرضه در کف بازار اشاره کرده بود.

EXbloglor.comEX<-m->http://sotoudeh.blogfa.com/post/224<-mm->اجماع نظر برای دلار 1400 تومانی تا شب عید امسال<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 502
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 620
  • بازدید ماه : 1,224
  • بازدید سال : 5,108
  • بازدید کلی : 105,322