loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 18 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)
          واقعا Max Payne بازی بزرگیاست؟ خب، شاید! اولین نسخه که تاخیرزیادی داشت و کلی حرف و حدیث در موردشبپا بود، در سال 2001 وارد بازار شد. اینبازی به کمک حقه ی Bullet Time توانست بسیارخوب ظاهر شود و روی ماتریکس را کم کند.اتفاقا (برحسب اتفاق؟ شاید!) جوایزی هماز آن خود کرد، اما باز هم سازندگان درموردش مبالغه کرده بودند.
Max Payne 2 که در 2003 به بازار آمد، کلاسیکتر بود. در بسیاری موارد کامل تر شدهبود و به کمک موتور فیزیک Havoc (که در آنزمان تازه کارش شروع شده بود) و طراحیخوب، گرافیک زیبا و بی نظیری داشت.همچنین به مدد وجود شخصیت Mona، داستانهم کمی عاشقانه و جذاب تر بود.


اما حالا 2011 است و نسخه سوم Max Payne پساز غیبتی طولانی به استدیوهایبازیسازی Rockstar، آورده شده است. هشت سالپس از آخرین دیدار با Max. در تصاویراولیه، او اصلا شبیه قبل نبود. ریشبلند، صورت خونی، سر بدون مو و هیکلعضلانی؛ همه نشانه هایی از خشم درونیوی بودند که او را عصبی تر از همیشهنشان می داد. سوالی بوجود می آید که چراPayne به این حال و روز درآمده است؟ خب،جواب واضحی در این باره وجود دارد. مثلبیشتر اوقات، همه چیز بر وفق مراد پیشنرفته و قهرمان داستان مجبور به ایجادتغییرات شده است. هزاران کیلومتردورتر از شهر تاریک و سرد نیویورک، Maxبازهم بدنبال حقیقت با دشمنان خود میجنگد. بنا به گفته Sam Lake که نویسنده اینسری بود، داستانی که سازنده در ایننسخه ارائه می دهد، هنوز هم تم سیاه وسرد خود را حفظ می کند، اما در شهرهایآفتابی و گرم برزیل. Max هشت سال بعد ازآخرین اتفاقات نسخه دوم به سائوپائولوسفر کرده و به عنوان محافظ شخصی فردپولداری مشغول به کار است. از شانس بدMax، همه دردسرها وقتی شروع می شود که زنتحت مراقبت او ربوده می شود و پس ازمدتی Max خود را بین گروه های خلافکارمتعددی می بیند که همه در حال جنگهستند.
داستان بازی فوق العاده جذاب به نظر میرسد. در بین هیچ کدام از صحنه های بازیلودینگ یا دموهای گزارش ماموریت وجودندارد. در عوض Cut Sceneها در سراسر بازیپراکنده اند. انیمیشن ها و دوربینبسیار طبیعی هستند و صد البته McCareyبازهم دوبلور صدای Max است. هنوز مشخصنشده که در این هشت سال چه بر سر Payneآمده اما قبل از سفر به برزیل، بازیمراحلی در نیویورک دارد و Maxـی که درنسخه دوم حضور داشت، در این نسخه همخودنمایی خواهد کرد و بنظر می رسدسازنده توانسته با نسخه های قبلیارتباط خوبی برقرار کند.

با توجه به تغییر سازنده بازی، حجمتغییرات خود بازی هم بسیار زیاد بودهاست. Payne حالا می تواند از کاور هماستفاده کند اما این قابلیت از جذابیتاکشن و بزن بکش بازی کم نمی کند چرا کهبیشتر مواقع باید در بین گلوله هایمحیط باشید تا پشت کاور. حتی اگرسلامتی شما به حداقل ممکن هم برسد، Maxبه حالت Last Stand می رود و فرصت کشتننفرات آخر را پیدا می کند و مجبور بهاستفاده از قرص های PainKiller (که در نسخههای قبلی وجود داشت) می شود. سازنده یکحقه جالب زده و سیستم بازیابی معمولسلامتی را از بین برده و در عوض باید بااستفاده از قرص های PK یا شیشه هاینوشیدنی خون را به حالت عادی برگرداند.حتی HUD بازی هم مانند نسخه قبلی است.
اما این بازی پرطرفدار که تاریخانتشار آن هم هرچند وقت یکبار با تاخیرمواجه می شود، یک شوتر معمولی نیست واز ابتدا المان هایی در بازی وجود داشتکه آن را از بقیه شوترها متمایز میساخت. اما آیا سازنده می تواند ایدههای جدید به بازی تزریق کند یا همانحقه های قدیم را در قالبی جدید ارائهمی دهد؟
خوشبختانه وقتی Rockstar در مورد مکانیزمبازی صحبت می کند، این اطمینان در موردبازی بوجود می آید که استفاده ازقابلیت Bullet Time (آهسته شدن زمان بههنگام شلیک در حالت های مختلف)، تنهایک حقه قدیمی نیست و باید کمی خوش بینتر بود. آقای Nelson که کارگردانی اینبازی را برعهده دارد می گوید:"همگیمرها و هم سازنده ها پیشرفته تر شدهاند و انتظاراتشان بالاتر رفته است.گیمرها انتظار صحنه های سینماتیک وجذاب خیلی بیشتری دارند؛ حتی زمانی کهپایه و اساس بازی شلیک گلوله است و بس.حتی به این شکل، ساخت بازی برای ماخیلی خطی تر هم می شود اما گیمرهاانتظار دارند که به روش های بهتر وجذاب تر سرگرم شوند."

مسلما خطی بودن بسیاری از بازی ها برهمه مشهود است اما بازیهایی مثل GeOWتوانسته اند با حقه های فراوان و مولتیپلیر خوب، بر آن چیره شوند. اما Max Payneبسیاری از پتانسیل های داستانی و گیمپلی بازیهای تخیلی را با خود ندارد وفقط از طریق تعامل با محیط می تواندنوآوری داشته باشد. خوشبختانه سازندهاعلام کرده است که تمامی مراحل بازیسیستم تخریب پذیری کامل دارند؛ تا بهحال هیچ بازی شوتری مانند Max Payne وجودنداشته که در آن بتوانید همه چیز راتخریب کنید و شاید این بهترین بخش بازیباشد که جذابیت فوق العاده ای به آن میدهد.
در همین احوال، سازنده چند تردستیدیگر هم دارد؛ NaturalMotion’s Europhia نامموتور فیزیکی است که در RDR و GTA از آناستفاده شده بود و در این نسخه از بازیهم استفاده خواهد شد. موتوری که سیستمتخریب پذیری کامل را ارائه می دهد. امااین تخریب پذیری مانند آنچه در BattleFieldوجود دارد نیست. بلکه تخریب محیط صرفابه اشیاء مجزای محیط محدود می شود، نهدر و دیوار و سطوح پوششی؛ و البته نهتنها تخریب محیط، بلکه نحوه مردندشمنان هم توسط NME کنترل می شود. در هرمقطع از بازی که تعدادی دشمن به شماحمله می کنند، به هنگام کشتن نفر آخر،صحنه ای با تعقیب گلوله نشان داده میشود که قابلیت جدید جا داده شده دربازی است (سیستمی مشابه با آنچه در Sniper:Ghost Warrior دیدیم). با توجه به این که هرگلوله در بازی بصورت Real Time شبیه سازیشده، نحوه اصابت آن به شخص و قدرت وضربه ای که به بدن وارد می کند هم توسطNME شبیه سازی می شود و به این شکل هر بارصحنه ای جدید می بینید. برای مثالگلوله ای که از روبرو به شقیقه دشمنبرخورد می کند، صحنه ای متفاوت باگلوله ای که از پشت به کمر دشمن دیگر میخورد ایجاد می کند. همچنین برای اسلحههای مختلف هم صحنه های مختلفی وجوددارد. مثلا وقتی با کلت شلیک می کنید،دوربین تک گلوله را تا بدن دشمن تعقیبمی کند، اما وقتی با شاتگان تیر بزنید،یک صحنه کلوزآپ نشان داده می شود و همهگلوله های پخش شده از لوله شاتگانتعقیب نمی شوند.
قابلیت Bullet Time به تنهایی بخش بزرگی ازگیم پلی بازی را تشکیل می دهد، بااینکه هنوز هم تغییرات بزرگی نداشتهاست و مانند گذشته با کشتن دشمنان، اینقابلیت شارژ می شود. همچنان هم صحنهآهسته های گذشته در همه حالت ها وجوددارد؛ حتی موقعی که شیرجه می زنید. Maxمی تواند دو و حتی سه اسلحه را همزمانبا خود حمل کند و از 2 اسلحه به صورتهمزمان استفاده کند. سیستم کاورگیریبازی جای بحث بسیار دارد. نسبت به هشتسال پیش، بازیهای شوتر پیشرفت هایبسیار زیادی داشته اند و در این برههزمانی، Max Payne با آن استیل قدیمی اش،مجبور به همخوانی می شود که این کمینگران کننده است. برای مثال، چیزهاییکه از کاورینگ امروز بوجود آمده است میتوان به Blind Fire و Pop Up & Shoot اشاره کردکه در نسخه های قبلی این بازی وجودنداشت. در اصل بازی Max Payne براساس Run &Gun بود و ترکیب آن با سیستم کاورینگاصلا جالب به نظر نمی رسد.
هوش مصنوعی بازی یکی از امکانات جالبیاست که در این نسخه بصورت مجزا نوشتهشده و در بازی وجود دارد. در همه بازیها هوش مصنوعی بصورت کلی تحت پوششالگوریتمی کلی است که نحوه استفادهدشمن از اسلحه و کاور و همچنین دقتتیراندازی او را تعیین می کند. اما دراین نسخه هوش مصنوعی بازی بصورت لایهای طراحی شده است؛ به این معنی کهبراساس تیپ دشمن، خواص ویژه والگوریتم های متفاوتی برای آن نوشتهشده است. برای مثال، اراذل خیابانی بانیروهای ویژه پلیس تفاوت بسیاری دارندو این تفاوت را می توان در نحوهاستفاده از اسلحه، دویدن، پیدا کردنکاور، واکنش های پس از زخمی شدن و نحوهحمله آن ها به Max حس کرد. هرچقدر کهدشمنان آموزش بیشتری دیده باشند،مقابله با آن ها سخت تر خواهد شد و ایناساس جدید هوش مصنوعی، بسیار امیدوارکننده است.

یکی از نکاتی که در تریلرهای منتشرشده از بازی جلب توجه می کند،سینماتوگرافی بی نظیر و انیمیشن فوقالعاده زیبای بازی است. شرکت بازیسازیRockstar که تجربه طولانی در ساخت بازیهایمختلف داشته، در طی چند سال اخیربازیهایی را عرضه کرده که هرکدام ازنظر انیمیشن و جزئیات عالی بوده اند.برای مثال L.A.Noire نمونه کاملی از جزئیاتبی نهایت جذاب بود که Motion Capture در بازیرا وارد عرصه جدیدی کرد. خوشبختانهبرای Max هم اتفاق مشابهی خواهد افتاد.انیمیشن های طراحی شده، به او این قدرترا می دهد که در 360 درجه بدون محدودیتتیراندازی کند. حتی زمانی که روی زمیندراز کشیده است.

این قابلیت به کمک طراحی درست وتنظیم شدن نحوه بدست گرفتن اسلحهامکان پذیر می شود و Max نه تنها از محوربازوی خود برای چرخش استفاده می کند،بلکه از طریق محور کمر و شانه ها هم میتواند بچرخد. غیر از این نحوه بلندشدن، دویدن، رفتن به سمت کاور، پرتابشدن، تیر خوردن و به زمین افتادن Max هماز هزاران انیمیشن مجزا تشکیل شده و آنرا بسیار روان و پر از جزئیات جلوه میدهد. البته همه این انیمیشن ها، بصورتجدا برای دشمنان هم موجود خواهد بود. CutSceneهای بازی هم بسیار زیبا و البتهغیرمنتظره به نظر می رسند. اما شایدبخش گرافیک و تکسچرینگ بازی، رنگ و بویکهنگی دارد؛ شبیه به آنچه که در L.A.Noireدیدیم. غیر از این، افکت آتش و انفجارهم خوب به نظر نمی رسد. البته باید ایننکته را هم در نظر گرفت که سازنده تازمان انتشار، زمان زیادی در اختیاردارد.


در آخر باید گفت که Max بعد از این همهسال غیبت، با چالش های گوناگونی روبروخواهد شد و باید بتواند انتظار همهطرفدارانش را برآورده کند. اما همه چیزبرای این بازی سختی نیست و تک بودن سبکو سیاق آن، باعث فروش بیشتر و بهتربازی می شود؛ همچنین در نمرات وانتقاداتی که به آن وارد می شود تاثیردارد. آخرین بازی که در این سبک عرضه شدو رنگ بویی از Payne با خودش داشت، Strangleholdسال 2007 بود که البته بازی زیبایی همبود. مطمئنا نسخه سوم Max Payne با اما واگر های بسیاری مواجه است؛ ولی ایننکته که Rockstar تا به حال بازی بدینساخته، قوت قلبی خوبی برای طرفدارانخواهد بود.


EXbloglor.comEX<-m->http://masoud76.blogfa.com/post/171/نقدی-کامل-از-MaxPayne-3-به-نقل-از-سایت-بازینما<-mm->نقدی کامل از MaxPayne 3 - به نقل از سایت بازینما<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 981
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,099
  • بازدید ماه : 1,703
  • بازدید سال : 5,587
  • بازدید کلی : 105,801