loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 23 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)
برنامه سلام برجهان! (!Hello World) به صورت یک برنامه سنتی درآمده که برای شروع به کار هر زبانی نوشته می شود! مثلا برنامه سلام بر جهان٬ در سی شارپ به شکل زیر نوشته می شود:

using System;
namespace Samples
{
        public class Program
        {
                  public static void Main()
                  {
                             Console.WriteLine("Hello World!");
                  }
        }
}

این برنامه را به سادگی می توان در یک فایل ذخیره کرد و با کامپایلر سی شارپ آن را کامپایل کرد. پس از کامپایل کردن یک فایل اجرایی به دست می آید که پس از اجرا کردن عبارت Hello World! در یک پنجره سیاه نمایش داده می شود.

هرچند برنامه های کاربردی به مراتب پیچیده تر هستند ولی این برنامه هم برای یک مبتدی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. توجه کنید که برای نوشتن یک متن ساده چند خط برنامه نوشته ایم!

بیایید کمی خطوط نوشته شده را تجزیه و تحلیل کنیم.

خط اول (;using System): دستور using بیانگر این است که می خواهیم از یک namespace (فضای نام) استفاده کنیم. اسم این فضای نام System است. توجه کنید که در سی شارپ حروف کوچک و بزرگ با هم تفاوت دارند. همچنین انتهای هر دستور با یک ; مشخص می شود.

خط دوم (namespace Samples): دستور namespace فضایی را ایجاد می کند تا کلاس های خود را دسته بندی کنیم. مثلا وقتی می خواهیم یک ساختمان بسازیم٬ زمین ساختمان را به چند قسمت تقسیم می کنیم و برای آنها نامهایی اختصاص می دهیم. مثل آشپزخانه٬ اتاق خواب٬ اتاق پذیرایی و ... هر کدام از این اتاق ها یک namespace هستند. در اینجا اسم فضای نام را Samples گذاشته ایم.

خط سوم و آخر { } که به آن یک بلاک دستورات گفته می شود٬ محدوده یک دستور را مشخص می کند.

خط چهارم (public class Program): دستور public مشخص می کند که دسترسی٬ عمومی می باشد. دسترسی ها برای جلوگیری از خرابکاری های احتمالی به کار می روند. پنج نوع دسترسی وجود دارد که بعدا توضیح داده می شوند.

دستور class مشخص می کند که ما می خواهیم یک قالب بسازیم. مثلا برای تولید یک لیوان پلاستیکی٬ ابتدا قالبی برای لیوان ایجاد می کنیم که مشخصه های آن لیوان مانند شکل و اندازه را تعیین می کند و سپس شروع به ساختن خود لیوان می کنیم! کلاس (class) دقیقا همین مفهوم را دارد. قبل از اینکه برنامه ای که می نویسیم در حافظه قرار بگیرد٬ ابتدا کلاس آن نوشته می شود تا کامپایلر دقیقا بداند که چگونه باید به برنامه شما فضای حافظه اختصاص بدهد.

اسم کلاس در اینجا Program گذاشته شده است.

خط ششم ( ()public static void Main ): قبل از توضیح کلمه به کلمه دستورات باید بگویم که این خط به طور کلی معنای خاصی برای کامپایلر دارد. وقتی برنامه ای می خواهد آغاز به کار بکند باید از جایی شروع شود! در سی شارپ متد ()Main برای این منظور درنظر گرفته شده است و این خط به طور خاص مشخص می کند که برنامه از اینجا شروع به کار می کند.

خط هشتم ( ;("!Console.WriteLine("Hello World ): کلمه Console نام یک کلاس است. دستورات مختلفی در این کلاس وجود دارد که یکی از آنها WriteLine می باشد که پارامتر خود را (در اینجا Hello World!) درون یک پنجره سیاه نمایش می دهد.

اینکه از کجا باید کلاس ها و دستورات داخل کلاس ها را بشناسیم٬ باید بگویم فقط تجربه! هیچ کس نام تمام کلاسهای موجود را نمی داند! درست مانند اینکه هیچ کس نام تمام کتابهای جهان یا حتی یک کتابخانه بزرگ را نمی داند. بنابراین تنها کار این است که شروع به خواندن و تجربه بکنید تا بتوانید با استفاده از امکانات موجود در کلاسها یک برنامه بنویسید و بر کامپیوتر حکمرانی کنید تا تمام فرامین شما را یک به یک اجرا کند...

EXbloglor.comEX<-m->http://programmingtips.blogfa.com/post-5.aspx<-mm->سلام بر جهان!<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 2,080
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2,198
  • بازدید ماه : 2,802
  • بازدید سال : 6,686
  • بازدید کلی : 106,900