loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 26 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)
شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعتکامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن میبایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بودهو ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد. در برخی مواردممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرفگردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقا سیستم و یا تعویض قطعاتمسئله دار گردیم. در این ترفند قصد داریم به برخی نکات اولیه به منظوربهبود کارآئی سیستم اشاره کنیم.

اجرای دقیق Scan Disk: وجود اشکال در فایلهای ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروزاشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد. با اجرای برنامه Scandisk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرفنمود. برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارددیسک را نیز انجام خواهد داد. بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارددیسک نصب شده بر روی کامپیوتر، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدتزمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجامداد.

حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسک: فایل هایموقت به آندسته از فایل ها اطلاق می گردد که معمولاً پس از نصب یک برنامههمچنان بر روی هارد دیسک باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام بهحذف آنان نمود .

حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر: فایلهای Cache شده، به آندسته از فایل هائی اطلاق می گردد که در زمان استفادهاز اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاویری می باشند کهبه منظور نمایش صحیح صفحات وب، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان ازاینترنت شده است.

Defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسک: Defrag،سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسک را بگونه ای انجامخواهد داد که امکان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد.

اجرای یک برنامه ویروس یاب:اغلب ویروس های کامپیوتری درصد بالائی از منابع سیستم را استفاده مینمایند. همین موضوع می تواند کاهش کارآئی سیستم را بدنبال داشته باشد.برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از کارافتادن کامل سیستم گردند. بهمنظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمائید که از یک برنامهآنتی ویروس بهنگام شده استفاده کرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروسرا در فواصل زمانی خاصی تکرار نمائید.

بررسی سیستم به منظور وجود Spyware:تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر رویسیستم شما می نمایند. یک spyware می تواند صرفاً در حد و اندازه یک کوکیساده باشد که وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید ویا برنامه هائی باشند که امکان دستیابی سایر افراد به کامپیوتر شما رافراهم می نمایند. در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spywareبه منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود.

غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری: یکیدیگر از دلایلی که می تواند کاهش سرعت کامپیوتر را بدنبال داشته باشد،تعداد و تنوع برنامه هائی است که در زمان راه اندازی سیستم اجراء میگردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه کاربردی MsConfigبرنامه هائی را که در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و دررابطه با آنان تعیین تکلیف نمود. با استفاده از برنامه MsConfig صرفاً میتوان لیست برنامه هائی را که در زمان راه اندازی سیستم اجراء می گردندمشاهده نمود و نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود. پیشنهاد می گردد کهحتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی کامپیوتر اجتناب گردد،چراکه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد کرد وبدیهی است که در اینچنین مواردی می بایست در انتظار کاهش کارآئی سیستمبود. بخاطر داشته باشید که برای حذف یک برنامه از روی کامپیوتر از برنامههائی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد. حذف فولدرهای حاوی برنامهبه تنهائی در این رابطه کافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان درریجستری باقی خواهد ماند .

پاک کردن ریجستری: ریجستریتنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خودنگهداری می نماید. به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممکناست اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند. در چنین مواردی میتوان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های کاربردیمتعددی استفاده نمود.

ایجاد یک فایل Swap با ظرفیت ثابت:هر یک از نسخه های ویندوز تابع یک رویکرد خاص برای Paging و فایل Swapذخیره شده بر روی هارد دیسک می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلیاز فایل Swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد. اندازه فایل فوقثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید. پس از استفادهاز تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصتاص یافته برای فایل Swap، ویندوز اقدامبه افزایش ظرفیت آن می نماید. در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و کارآئیسیستم کاهش پیدا خواهد کرد. برای مشخص نمودن ظرفیت فایل Swap می توان ازگزینه System موجود در Control Panel استفاده نمود (System > Advanced> Performance Settings > Advanced > Virtual memory ). مثلاً میتوان حداقل و حداکثر ظرفیت فایل Swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت درنظر گرفت.

به روز نمودن درایورهای سیستم: پیشنهاد می گرددهمواره درایورهای مربوط به کارت ویدئو و کنترل کننده IDE بهنگام شده و ازجدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد .

استفاده از حافظه RAM بیشتر و هارد درایوهائی با 7200 دور در دقیقه (RPM):حافظه اصلی و هارد درایو دو قطعه اصلی در کامپیوتر می باشند که نسبت بهپردازنده دارای سرعت بمراتب کمتری می باشند. افزایش حافظه RAM می توانداثرات مثبتی را در ارتباط با سرعت اجرای برنامه های کامپیوتری بدنبالداشته باشد. سعی گردد از هارد درایوهائی استفاده گردد که RPM (دور دردقیقه) بالائی داشته باشند (نظیر 7200 دور در دقیقه).

تبدیل سیستم فایل: درصورتی که بر روی سیستم شما ویندوز 95 نصب شده است، ویندوز از سیستم فایلFAT 16 استفاده می نماید. در صورت تبدیل سیستم فایل فوق به FAT 32، سرعتسیستم افزایش نخواهد یافت ولی حجم و تعداد فایل هائی را که می توان بر رویهارد دیسک ذخیره نمود، افزایش می یابد. در صورت استفاده از ویندوز XP و یا2000، ارتقاء FAT16/32 به NTFS بهبود کارآئی و امنیت سیستم را بدنبالخواهد داشت. توجه داشته باشید که پس از تبدیل سیستم فایل، امکان برگشت بهوضعیت قبلی وجود نخواهد داشت. نسخه های ویندوز 95، 98، SE و ME قادر بهخواندن اطلاعات از سیستم فایل NTFS نمی باشند. بنابراین در صورتی که قصداستفاده از سیستم به صورت Dual-Booting (نصب بیش از یک سیستم عامل وانتخاب یکی از آنان در زمان راه اندازی سیستم) را داشته باشید و یا تمایلبه اشتراک درایوهای موجود بین چندین سیستم عامل را دارید، بهتر است که ازFAT32 استفاده نمائید.

در صورتی که تمامی موارد اشاره شده منجر بهحل مشکل کاهش سرعت نگردد، می توان هارد دیسک را مجدداً فرمت و اقدام بهنصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه نمود و یا در صورت ضرورت سختافزار سیستم را ارتقاء داد.

EXbloglor.comEX<-m->http://mri2010mohammad.blogfa.com/post/18<-mm->بررسی علل کاهش سرعت کامپیوتر و راه های رفع آن<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 229
  • بازدید ماه : 833
  • بازدید سال : 4,717
  • بازدید کلی : 104,931