loading...
divaneshgh
divaneshgh بازدید : 33 شنبه 26 آذر 1390 نظرات (0)

                                                                 بسم الله الرحمنالرحیم

 

 

 


                                                 ( پروژه های علمی دانش آموزان دوره ابتدایی )

 

سخنی با معلمان

 

جشنواره جابر بنحیان ، فرصت ها و تهدید ها

معلمان و والدینمهمترین ارکان تاثیر گذار در فرایند اجرا و تحقق اهداف جشنواره جابر بن حیان تلقیمی شوند ، چرا که میزان بهرمندی دانش آموز از فرصت های آموزشی مورد نظر اینجشنواره مستقیما با دیدگاه ها و عملکرد معلمان و والدین در این رابطه پیوستگی داردو تلقی معلمان و والدین از نقش خود در این رابطه ومیزان دخالت آنها در انجام پروژهسهم دانش آموز را از فرصت های یادگیری موجود در پروژه علمی رقم خواهد زد .

علت این پیوستگیشدید چیست ؟ دانش آموز دوره ابتدایی از نظر سطح دانش و مهارت اختلاف زیادی با معلمو والدین خود دارد و شاید بسیاری از مطالب پروژه ای را که انتخاب می کند برای معلمو یا والدین او اطلاعات و مهارت هایی بدیهی تلقی شوند . اما آنچه برای ما بدیهیتلقی شده و مسائلی که طی سال ها تجربه برای ما کاملا حل شده اند ، برای یک دانشآموزدوره ابتدایی فرصتی جدید تلقی می شود که می تواند از رهگذر آن ، مهارت ها وتجربیات جدیدی را پیدا کند و به شناخت جدیدی از دنیای پیرامون خود دست پیدا کند واساسا این خود یکی از اهداف مهم پروژه علمی است . پس والدین و معلمان عزیز به خاطرداشته باشند که با ارائه اطلاعات نا به هنگام فرصت های یادگیری و کسب تجربه را درجریان پروژه از دانش آموز نگیرند . یکی دیگر از تفاوت های دانش آموز دوره ابتداییبا مقاطع بالاتر این است که در انجام پروژه نیاز به کمک بیشتری از سوی والدین ویامعلمان دارد و همین مسئله می تواند تهدیداتی را ایجاد نماید . میزان کمک معلم و یاوالدین باید به اندازه ای باشد که فرصت یادگیری را از دانش آموز نگیرد و در ضمنپروژه آنچنان پردردسر به نظر نرسد که معلمان و والدین آن را به عنوان یک بار سنگینبر دوش خود تلقی کنند .

به تحقق کدام اهدافبیندیشیم

معلمان عزیز به یادداشته باشند نوع و موضوع پروژه علمی را باید متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزانتخاب کنند و از انتخاب پروژه هایی که از توان دانش آموز خارج است به شدتبپرهیزند ، چرا که یک انتخاب بد ، نه تنها دستیابی به اهداف بلند جشنواره جابر بنحیان را غیر ممکن می سازد بلکه موجبات آسیب و دلزدگی دانش آموز را از این فعالیتلذت بخش علمی فراهم می آورد . در این قسمت به اهداف پروژه علمی به تفکیک پایه هااشاره می شود تا سطح انتظار از دانش آموز و به تبع آن پروژه های مناسب او در هرپایه مشخص گردد :

 

پایه اول :

برقراری ارتباطدوطرفه با دیگران و بیان مشاهدات ، تجربیات و افکار خود از طرق مختلف ( مثلا :شفاهی ، تصویری و یا گرافیکی )

طبقه بندی اشیاء ،رویدادها و موجودات  

پایه دوم :

استفاده از حواسخود برای تفسیر مشاهدات

حدس زدن مبتنی برمشاهدات در باره نتایج یک رویداد یا وضعیت

پایه سوم :

طرح سوالاتی کهباعث افزایش دامنه تحقیق و اکتشاف مبحث مورد نظر می شود 

اندازه گیری اشیاءو رویدادها

پایه چهارم :

انجام پیش بینی هابرپایه دلایل و مطابق با مبحث مورد نظر

استفاده از دادههای ( نتایج ) به دست آمده از تحقیق برای تشخیص الگوها و روابط و رسیدن به نتیجهگیری

پایه پنجم :

شناسایی متغیرهاییکه می توانند در جریان یک آزمایش تغییر کنند .

ارزیابی صحت یکآزمایش معین

توصیف مراحل و طراحییک آزمایش

کدام یک از انواعپروژه مهمتر است ؟

انواع 5 گانه پروژههریک در جایگاه خود اهمیت و فوائد آموزشی خود را دارد لذا نباید نگاه به این موضوعکه در نمایشگاه کشوری تنها پروژه های آزمایش پذیرفته می شوند باعث ایجاد این تصورغلط شود که تنها همین  نوع پروژه مهم ومفید است . برای یک دانش آموز اول ابتدایی متناسب با اهدافی که تعریف کردیم انجامیک پروژه جمع آوری و طبقه بندی بهترین گزینه است و اهداف پروژه علمی را در رابطهبا او محقق می کند . پس معلمان و والدین عزیز بهتر است به جای اندیشیدن به رقابتدر نمایشگاه به نیازها و توان کودک خود بیندیشند و این تصور درست را ایجاد کنند کهنوع پروژه و جایزه بردن مهم نیست بلکه هرکس بتواند یک پروژه را متناسب با علاقه وتوان خود انجام دهد و در نمایشگاه مدرسه شرکت کند برنده شده است . یکی از عللپذیرفتن پروژه های آزمایش در مرحله کشوری اولا جامعیت این نوع پروژه از نظر تحققاهداف آموزشی است  و ثانیا این است که اغلب،  دانش آموزان پایه های چهارم و بالاتراین نوع پروژه را انتخاب می کنند و این دانش آموزان برای شرکت در یک نمایشگاه آنهم در سطح کشوری آمادگی بیشتری نسبت به پایه های اول تا سوم دارند . بنابراینمعلمان و والدین عزیز توجه داشته باشند که نوع پروژه اهمیت زیادی ندارد بلکه علاقهو توان دانش آموز و نحوه اجرای پروژه میزان تحقق اهداف را تعیین خواهد نمود .   

EXbloglor.comEX<-m->http://mojtame-ebrahimi.blogfa.com/post-10.aspx<-mm->سخنی با معلمان<-mmm->
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 63
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 1,178
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,296
  • بازدید ماه : 1,900
  • بازدید سال : 5,784
  • بازدید کلی : 105,998